Selamat Hari Jadi

Kiranya tatkala hari ini mentari bertukar bulan dan bulan bertukar mentari,  maka sementenyalah juga berakhirnya bulan november dan disambut bulan disember dalam diari tahun 2010.. bulan november yang mungkin meninggalkan kenangan ataupun igauan kepada sesiapa yang menghayati pusingan harinya si bulan november. Saya juga telah hampir terlupa betapa bulan november ini ada sesuatu yang patut saya ingati. Sesuatu yang penting bagi menggambarkan kasih dan cinta saya.

Saya merasakan masih belum terlambat untuk saya mengucapakan selamat menyambut bulan kelahiran kepada 3 insan yang begitu bermakna dalam hidup saya. Merekalah peneman dikala ranjau kehidupan yang mencabar menghiasi lorong-lorong perjalanan. Merekalah si pengubat luka dikala jatuh tersungkur diasak erti kehidupan yang adakalanya ghairah mempamerkan kerakusannya. Jasa kalian yg sudi singgah bertamu dalam selakan diari kehidupanku akan terus ku ingati.

Azizah bt Ahmad

Umi yang telah melahirkan sharul. Umi yg telah mengajar sharul apa itu kesusahan, apa itu pengorbanan, apa itu usaha! Umi yang berkorban waktu, dan tenaga demi melihat anak mu ini membesar dengan sempurna. Sharul masih ingat, umi bercerita tentang kerenah anak kecilmu ini semasa bayi, anak kecilmu ini yang alah dengan susu ciptaan manusia, dan hanya meminum susu badan si ibu!hehe.. maka umi lah yg terpaksa mengorbankan waktu rehat semasa bekerja dan pulang ke rumah demi memenuhi perut sharul.. terima kasih umi..hehe

Umi seorang ibu yang selalu berpesan, 'ngaji sungguh lah', 'baca buku tuh' dan yang paling tidak akan saya lupakan pesanan yang beraroma keagamaan, 'selawat banyok'! fuh...memang tatkala sesuatu yg berlaku berupa sesuatu yang mengundang kesusahan hati, memang pesanan ini lah yang keluar dari mulut umi, sungguh indah pesanan yang berupa ingatan, kesejahteraan terhadap empunya rahmat ke seluruh alam. Moga Allah memberkati umur mu umi. moga 54 tahun pengabadian mu terhadap Allah diterima Nya. Moga Allah memanjangkan umur mu dalam kebajikan dan ketaatan, menjauhi segala penyakit dan musibah! dan menyinari baki-baki kehidupan mu dengan kebahagian dan kenikmatan dalam ibadah mu.

saya amat mencintai awk..ummi~!


Nur ezimiah bt Mohd Fauzi


Anak sulung, kakak sulung, kegarangan mu!, ketegasan mu! bilamana memikul tugas menjaga adik-adik, melayani kerenah adik-adik yang memang selalu mencabar kewibawaan mu. Kak miah, anda indah di mata sharul!..hehe.. Kenangan semasa kanak-kanak sharul bersama kak miah memang tersangat banyak, tapi, yang agak berbekas dalam sanubari ini ialah kegarangan mu dan kekejaman mu menangani saat2 sharul menangis dan meraung!hihi.. Sungguh tergamak dikau menyumbat kain ke dalam mulutku semasa ku menikmati saat2 tangisan dan raungan itu!! ahh sngguh kejam dirimu..hahaha.. masihkah kau ingat???hehehe...
namun itu kisah dulu kita kan?? kenangan yang hanya bila diimbas kembali akan mengundang kegelian hati sahaja..heheheh.. Terima kasih untuk kekejaman itu kak miah..ehehe

Disaat ulang tahun dan bulan hari jadi kak miah ini, sharul hanya mampu mendoakan dari jauh agar kak miah  mencapai kebahagiaan dunia akhirat,moga hembusan nafas yg tidak henti-henti selama 30 tahun ini diberkahi Allah, dipermurahkan rezki zahir dan batin, dan yang paling penting 'PKK' yang berjaya dilancarkan baru-baru ini mendatangkan hasil ye..hehe.. love u kak miah!!


kak miah bersama suaminya~


Nur shukriah bt Mohd Fauzi


Saya mengira bahawsanya insan yg bernama shukriah ini lah yang banyak meninggalkan kenangan bersama, mungkin disebabkan jarak umur antara kami tidak jauh berbeza dan juga kebersamaan kami dalam menghadapi hidup bersama sebagai adik beradik.  Jika hendak diceritakan jasa nya si kakak yang bernama shukriah ini terhadap diri saya khususnya, saya merasakan bukan jejari saya yang akan membuka langkah bersilat di atas keyboard ini, melainkan tidak 'hati' yang penuh rasa hormat dan kebanggaan kerana memilki seorang kakak sehebat dirinya. sehingga kini dan selama-lamanya tidak akan terbalas segala curahan budi nya ihsan seorang kakak ini terhadap diri saya.


Masakan tidak 2 peristiwa yang tidak akan saya lupakan, tatkala diingati jiwa kelakian saya akan terus tercalar dek kelopak mata yang murah dengan lelehannya. Begitu hebat dirimu kakak berkorban demi kesenangan adik mu, sehingga terpaksa menanggung kesusahan dan kesakitan. Ya! kesakitan yang terpaksa ditanggungnya.. Shukriah! masihkah bermukim di mindamu satu peristiwa yang menyebabkan dirimu menerima kesakitan, saat tatkala aku tidak diizinkan umi ke sekolah( bukit tiu) untuk latihan bola tampar, tidak diberinya duit untuk tambang bas, aku dengan sebab kedegilanku, meraih simpatimu dengan meminta duit, meminta duit dari seorang kakak yang berumur 12 tahun, dengan ihsan dan kasih seorang kakak, terlaksana jua niat di hati, tanpa di hirau amaran si ibu!! ketiadaanku dihidu umi.....ditanya 'tange sapo hok gatal duk buwi pitih ko sharul'!!... tubuh kecilmu dulu kakak menanggung hukuman dari angkara kedegilan adikmu. Terima kasih kakak.

Shukriah..Adakah masih kau ingat satu tabiat adikmu ini, semasa kita bersama di alam sekolah rendah, setiap kali berakhirnya sesi persekolahan, adikmu ini akan berkunjung tanpa segan silu melewati kelasmu, disamping mata merayau memerhati mu yang masih lagi berbaki sesi pembelajaran, drimu memandangku dan mengerti keiinginanku!! apa yang mengharukan aku, sanggup dirimu seorang kakak, darjah 5, yang memang ketiadaan duit ketika itu, tanpa rasa malu meminjam dari kawanmu bagi diberi kepada adikmu ini. Aku melihat ketika itu! aku mengerti ketika itu..! satu peristiwa yang masih segar dalam memoriku.. terima kasih untuk pemberian itu... Aku akan ingat smpai bila-bila..!


Bersempana dengan bulan kelahiran ini, adik yang degil dan mementingkan diri sendiri ini mendoakan akak  agar sentiasa dalam rahmat Allah, berjaya dalam apa yang diceburi, moga Allah membalas jasamu terhadap ku dengan memurahkan rezeki mu di dunia dan di akhirat, moga kita menjadi anak yang soleh dan solehah untuk ba dan umi.. barakallahu fiik..


Shukriah bersama sebi..hehe




YaAllah Engkaulah saksi ke atas pengsaksianku bahwasanya diri ini teramat mencitai mereka bertiga.. Ya Allah, mereka bertiga adalah insan yang begitu bermakna dalam hidupku, kedukaan mereka adalah kesengsaraan bagiku, kebahgiaan mereka adalah keindahan dalam hidup ku...Oleh itu, Rahmatikan lah mereka bertiga Ya Allah, berkatikan lah umur mereka, satukan lah hati kami dalam ketaatan kepadaMu ya rabbul jalil..

Sekian.



ArullFauzi
Shoubra, kaherah      
30 NOVEMBER 201O
9.35 malam

7 comments:

  1. salam
    ni mmg betul2 terharu..
    kak shukriah tu mmg baik
    =D
    keep it up ustz..
    cara penulisan anda senang dibaca..

    ReplyDelete
  2. suh kak syuk bce la...mesti terharu abes la ni...haha

    ReplyDelete
  3. ::iZZaTuL MuNaWWaRah::
    haha...
    x payoh lah...
    wat malu jah.. sayo pemalu!kah2...

    ReplyDelete
  4. awe donde.
    haha..
    sebi hati batu mer...
    dye sengih bodo jah kalu baco pon..haha

    ReplyDelete
  5. Salam ya sheikh,

    Kirim salam kat kakak anta , Miah itu. Kawin tak bagitau pun kawannya inii... Dushhkk!!

    ReplyDelete
  6. adik kakak...
    coretan rasa dn pengalaman seorg adik mengusik jiwa dn perasaan. dgn ketegasan kak miah, dgn pengorbanan kak shukriah...kini adik kalian sudah mampu melangkah demi meraih kemuliaan hidup di dunia dn di akhirat.

    ReplyDelete