Bermulanya perubahan di saat 1432 h..

Ujian, mehnah, tribulasi yang mendampingi kehidupan adakalanya membuat kita terlupa mengenal diri tatkala  masing-masing lena diulit buaian barat yang sentiasa tidak jemu-jemu mengayunkan buaiannya. Kehidupan kita menyaksikan yang diri kita telah menjadikan barat sebagai paksi ikutan dalam kehidupan, setiap segi, setiap sudut, kita mengagungkan budaya 'jahiliyah moden'  bertemakan kemajuan ini. Sehingga kita malu dan berasa kolot jika ingin mengamalkan apa yang digariskan oleh agama islam. Saya juga malu ingin bersuara mengatakan yg kehdupan saya juga tidak lekang terpias dek kebaratan yang menggila.

Sedar atau tidak, kita sebagai orang islam, dalam keasyikan kita meratah kenikmatan yang dipinjam oleh Allah s.w.t  , mungkin sesetengah daripada kita terlupa yang tarikh islam atau tarikh hijriyah pada pusingan tahunnya telah terenjak, bertmbah pada bilangannya. Namun suka saya melontarkan persoalan pada diri saya sendiri dan pembaca, adakah dengan wujudnya perubahan tahun hijriyah tersebut, menandakan wujudnya juga perubahan pada diri kita? ataupun dengan bermulanya tahun baru hijriyah ini menandakan bermulanya juga titik perubahan dalam diri kita?

Kita selaku remaja yang beridentitikan islam. Pada bicaranya si lafaz yang bangga mengatakan 'aku remaja muslim'! Pada penulisannya si jari rancak dengan bangganya menaip 'aku remaja muslim', tapi pada perbuatan?? tanpa kita sedari yang kehidupan ini sentiasa berkiblatkan barat, beridentitikan jahiliyah moden! layakkah kita mengaku AKU REMAJA MUSLIM?

Adakah sama teriknya mentari memancarakan sinarnya dikala ia terpacak di pertengahan hari dengan teriknya cahaya si mentari yang menunggu saatnya beradu di senja hari?? adakah sama gagahnya seorang lelaki dikala usia remaja dengan gagahnya seorang lelaki di saat menghabiskan bilangan usianya? Remaja adalah merupakan satu tempoh kekuatan dan semangat di dalam umur manusia. Justeru itu, alangkah ruginya jika kita mengisi zaman remaja kita dengan hanya menjadikan acuan barat untuk membentuk peribadi kita. Sungguh AQ menceritakan begitu banyak kisah remaja yang bleh kita ambil teladan, dan ikutan.

Lupakah kita dengan kisah pemuda al-kahfi?? Keberanian, dan pengorbanan demi menjaga akidah dan iman. Sanggup meninggalkan kenikmatan dunia pergi melarikan diri ke dalam gua. Lupakah juga kita perihal kisah yusuf a.s? Bilamana diajak merajakan nafsu dan syaitan, lebih rela memilih penjara dari membiarkan musibah terhadap iman dan kepercayaannya? Kisah remajanya nabi ismail merelakan diri dikorbankan demi mengiayakan perintah Allah terhadap ayah tercinta. Mereka ini lah antara teladan remaja yang beridentitikan islam! Menjadikan Allah tujuan hidup.

Saya teringin menjadi remaja yang benar-benar muslim!! dan saya juga percaya jika masih ada sekelumit iman dalam jiwa para pembaca, identiti remaja yang benar-benar muslim juga ingin dihambat dan diburu.

Oleh itu suka lah saya berkongsi, memetik mutiara ilmu dari Prof. Dr. Yusof Al-Qardhawi dalam kitabnya yang berjudul 'wajibu As-syabab al-youm' yang saya kira cukup bermanfat bagi melayakkan diri kita untuk mengaku 'AKU REMAJA MUSLIM'. Dalam kitab tersebut beliau telah menggariskan empat kewajipan yang sepatutnya dilaksanakan oleh remaja muslim.

1) kewajipan memahami islam secara mutlak/sahih

Memahami islam adalah merupakan asas yang cukup penting bagi kita remaja untuk mengenal identiti kita yg  sebenar-benarnya, baik dari segi akidah, fiqh, dan tasawuf sebagai pelengkapnya. Cabang ilmu ini lah yang sebenarnya akan menjadikan diri kita berjaya menjiwai ruh islam.

2) kewajipan beramal dengan ilmu

Merealisasikan atau menzahirkan ilmu yang dipelajari melalui amal. ilmu yang didahulukn daripada amal melahirakn natijah yang cukup besar dalam pembentukan jiwa seorang remaja. Amal yang dipandu dengan ilmu akan membuahkan hasil yang cukup bermanfaat dalam suluknya seorang remaja mengenal potensi diri dan identiti diri.

3) kewajipan mengajak kepada pengamalan islam

Berilmu dan sudah beramal tapi tanpa rasa tanggungjwab terhadap saudara seagamanya adalah lambang kerugian dalam diri sesorang. Surah Al-Asr sebagai bukti perlu utk mengajak individu lain terhadap islam! dan saya sendiri mengira yang digariskan oleh Dr. Yusof Al-Qardhawi terhadap kewajipan ini adalah salah satu bentuk tarbiah terhadap remaja muslim.

4) kewajipan bersatu di atas di atas nama islam

Kewajipan yang ke4 ini adalah merupakan pelengkap terhadap 3 kewajipan yang terdahulu! Mana mungkin seorang yang sudah berilmu, beramal, sudah mengajak terhadap islam akan dapat mampu berdiri seorang diri dan istiqamah dalam mujahadahnya melainkan perlu ianya dibantu dan selalu disuntik semangatnya oleh ukhuwah atas nama kesatuan dalam islam.. brotherhood in islam!


Inilah kempat-empat kewajipan yang saya mampu petik dan kongsi bersama para pembaca agar ianya dapat dijadikan satu panduan terhadap keinginan kita yang membuak-buak untuk menjadi seorang yang layak bergelar REMAJA MUSLIM. Saya dengan rendah diri menyeru diri saya sendiri terlebih dahulu dan para pembaca agar sama-sama kita menjadikan titik perubahan tarikh hijriyah, sebagai satu titik pemula terhadap perubahan dalam diri kita, dari remaja yang beridentitikan barat kepada remaja yang beridentitikan muslim.

Akhir kata, sambutlah salam sayang dan kasih dari saya yang hina ini dan salam hijrah 1432..



...........SAYA INGIN MENJADI REMAJA MUSLIM............




ArullFauzi
Shoubra, kaherah      
10 DISEMBER 201O
12.13 malam

3 comments:

  1. huhu...nice entry..sjak bilo mum pnda nulih neh??hehehe...:)

    ReplyDelete
  2. arull fauzi...remaja muslim
    takut dgn sifat2 Allah yg sentiasa memerhati. gementar tubuh dgn azab Allah yg pasti akn brlaku.doa mi sentiasa mengiringi bashrul...

    ReplyDelete